Kejayaan sesuatu sistem pendidikan dinilai
melalui tahap pembelajaran dan perkembangan pelajar semasa mereka melalui
sistem tersebut (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013a). Pentaksiran yang
dilaksanakan di sekolah dan bilik darjah merupakan komponen yang paling sesuai
untuk menguji tahap pembelajaran dan perkembangan pelajar. Pentaksiran dijalankan
untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan pelajar secara berterusan (Noor Azreen
dan Sulaiman, 2013a).
Pengertian istilah pentaksiran atau assessment adalah berasal daripada perkataan
Greek “Assidere” iaitu bermaksud “duduk di sisi” (Jamil, 2011).
Pentaksiran ialah pelbagai prosedur untuk mendapatkan informasi tentang tahap
prestasi seseorang pelajar (Azman, 2014). Airasian (2004) menyatakan bahawa pentaksiran
adalah pengumpulan, sintesis dan interpretasi maklumat di mana pengujian,
pengukuran dan penilaian memainkan peranan untuk membantu guru dalam membuat
keputusan pembelajaran.
Penilaian, pengukuran dan
pengujian merupakan komponen-komponen penting dalam pentaksiran. Secara
khususnya, ketiga-tiga istilah ini mempunyai makna yang lebih spesifik dan
mempunyai perbezaan antara satu sama lain.
Pengujian mempunyai
maksud yang lebih sempit dan khusus. Nordin (2011a) menyatakan bahawa pengujian
adalah prosedur yang sistematik untuk mengukur tingkah laku seseorang terhadap
pembelajarannya. Menurut Hart (1994), ujian merupakan alat pengukuran untuk
mentaksir dan merekod pembelajaran pelajar. Pengujian adalah cara yang biasa
digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian pelajar.
Manakala pengukuran mempunyai maksud yang
lebih luas daripada pengujian. Pengukuran ialah suatu proses di mana kita
memperolehi huraian secara perangkaan tentang sesuatu ciri yang dimiliki oleh
seseorang individu (Azman, 2014a). Nordin (2011b) menyatakan bahawa
pengukuran adalah satu proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif untuk
menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan pelalajar dalam pembelajaran.
Penilaian pula adalah proses memperolehi maklumat dan menggunakannya
untuk membuat pentafsiran dan keputusan (Nordin, 2011c). Menurut Azman (2014b),
dalam bilik darjah, penilaian merupakan suatu proses yang sistematik untuk
menentukan sejauh mana objektif pengajaran dapat dicapai oleh murid. Secara
ringkasnya, penilaian merangkumi tugas menguji dan mengukur.
Sebagai contoh, guru menjalankan ujian bertulis
untuk menguji pelajar. Manakala proses mengukur pencapaian dilakukan apabila
guru memberi markah 72% dan gred B kepada seorang pelajar. Proses menilai pula
berlaku apabila guru memberitahu pelajar tersebut bahawa usahanya baik dan
mendapat keputusan yang cemerlang.
No comments:
Post a Comment