Monday, May 4, 2015

Slide Kumpulan 3




MAKLUMAT RINGKAS TENTANG TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCES STUDY (TIMSS)...

1. Objektif

  • Mengukur keupayaan murid dari segi apa yang hendak diajar, apa yang sebenarnya diajar dan apa yang sebenarnya dipelajari
  • Menambah baik pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains
  • Menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian murid
  • Menyediakan data tentang trend dalam pencapaian matematik dan sains


2. Stakeholders

  • Dibangunkan oleh International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
  • Sasaran : Murid gred 4 (Tahun 4) dan gred 8 (Tingkatan 2)
  • Negara peserta : 49 buah negara dan wilayah pada tahun 2007  


3. Kandungan Penilaian

  • Dua bidang : Matematik dan sains
  • Penekanan kepada isi kandungan kurikulum
  • Maklumat tentang kuantiti, kualiti dan kandungan pengajaran (contoh : kesediaan guru, sumber sedia ada dan penggunaan teknologi)


4. Kaedah

  • Bermula pada tahun 1995
  • Setiap empat tahun sekali
  • Sentiasa berfokus kepada isi kandungan kurikulum

No comments:

Post a Comment