Monday, May 4, 2015

Slide Kumpulan 1





JURANG PENCAPAIAN MATEMATIK MURID SEKOLAH RENDAH


"The achievement gap in education refers to the disparity in academic performance between group of students. The achievement gap shows up in grades, standardized-test scores, course selection, dropout rates, and college-completion rates, among other success measures."
~ Education Week Magazine ~


Dari segi lokaliti :

Lokaliti membawa maksud penempatan. Jurang pencapaian matematik murid sekolah rendah dari segi lokaliti boleh diperhatikan melalui perbandingan antara sekolah bandar dengan sekolah luar bandar. Pencapaian matematik UPSR pada tahun 2005 hingga 2008 memberikan gambaran bahawa peratus murid mendapat gred A, B, dan C di sekolah bandar adalah lebih tinggi daripada di sekolah luar bandar. Jurang pencapaian matematik antara murid sekolah bandar dengan murid sekolah luar bandar disebabkan oleh kelengkapan akses kepada maklumat dan kemudahan infrastruktur yang berbeza. Sekolah luar bandar mempunyai kekurangan dari segi akses yang terhad kepada maklumat dan kekurangan kemudahan infrastruktur berbanding sekolah bandar.

Dari segi sosial :

Jurang pencapaian matematik murid sekolah rendah dari segi sosial boleh dilihat melalui perbezaan jantina, status ekonomi, hubungan kekeluargaan dan konsep kendiri. Kajian berkaitan pengaruh jantina terhadap pencapaian menunjukkan bahawa pelajar perempuan telah mendapat pencapaian akademik cemerlang tanpa dipengaruhi oleh jenis latar belakang keluarga dan golongan ini bertekad untuk melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Selain itu, ibu bapa yang berpendidikan tinggi mempunyai anak-anak yang mendapat pencapaian akademik yang tinggi juga dan sebaliknya. Namun, terdapat juga pengecualian dalam kes ini di mana ibu bapa yang berpendapatan tinggi mempunyai anak-anak yang mendapat pencapaian akademik yang tinggi dan sebaliknya. Bukan itu sahaja, status sosioekonomi keluarga turut mempunyai hubungan yang positif dengan pencapaian akademik. Seterusnya, kajian telah membuktikan bahawa konsep kendiri akademik dan pencapaian akademik berhubung secara signifikan.

Dari segi budaya

Jurang pencapaian matematik murid sekolah rendah dari segi budaya boleh dilihat berdasarkan budaya di sekolah dan di rumah. Budaya formal di sekolah merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran murid. Bolehlah dikatakan bahawa budaya formal sekolah berdasarkan aspek fizikal, sosial dan budaya ilmu memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Selain itu, kekayaan dan sokongan keluarga yang positif dalam memberi motivasi dan inspirasi dalam kalangan kanak-kanak sekolah. Faktor-faktor keluarga yang mempengaruhi pencapaian anak-anak iaitu, interaksi lisan antara ibu bapa dengan anak, ekpetasi ibu bapa dalam soal pencapaian, hubungan yang berkesan antara antara ibu bapa dengan anak-anak, kepercayaan terhadap keupayaan anak-anak serta kawalan strategik dan disiplin dalam keluarga (Hess dan Holloway, 1984).

No comments:

Post a Comment